
Hackgate/mike jempson  Blame not/1 

Blame not the mobile phone, ‘twas ever thus 

 
Mike Jempson and Wayne Powell look back on decades of questionable 

behaviour in the national press 

 

 

Revelations to the Leveson Inquiry into press culture, practice and ethics will have 

come as no surprise to anyone who has taken an interest in press standards since 

World War II. There have been periodic outbreaks of concern about press intrusion 

and sensationalism and demands for statutory controls, none of which have had much 

impact in terms of curtailing press excesses. Public revulsion over the hacking of a 

murder victim‟s phone may have brought things to a head, and while there remain 

many untold stories about the harm done by intrusive, inaccurate or sensational press 

coverage, much of what is being said to the inquiry has been said before, and to little 

avail. 

 

In his memoirs (Brown 1995) Fleet Street investigative reporter Gerry Brown who 

worked for News International and Mirror Group titles, claimed to have invented 

what he called „tabloid-techno‟ using the latest technology to obtain sound and 

images. He explained that a scanner costing a few hundred pounds could home in on 

selected mobile phones, and with a „Celltracker‟ - a mobile phone linked to a laptop – 

it was possible to lock on to signals and even make calls from the numbers under 

surveillance.  

 

He cited the audio tapes of Princess Diana complaining to her lover James Gilbert 

about a previous lover James Hewitt, allegedly scanned by a retired bank manager, 



Hackgate/mike jempson  Blame not/2 

and by another Oxfordshire resident, and supplied to The Sun in 1990. At the time 

David Calcutt QC was conducting an investigation into press invasions of privacy 

(Calcutt 1990), and the „Squidgygate‟ tapes were not published for another two years 

(The Sun, 23 August 1992). Shortly afterwards an erotic conversation between Prince 

Chares and his then lover Camilla Parker-Bowles was similarly intercepted. First 

published by New Idea one of Rupert Murdoch‟s Australian magazines, his UK titles 

quickly followed suit, days after the now Sir David Calcutt had proposed statutory 

controls in a government sponsored review (Calcutt 1993).of the effectiveness of the 

Press Complaints Commission (PCC). 

Although some doubts arose about whether the tapes were direct recordings or if the 

scanners had picked up deliberately rebroadcast recordings, the Press Complaints 

Commission (PCC, 27 Jan 1993) was adamant: 'Bugging of private telephone calls is 

manifestly an invasion of privacy, no matter who does it. As such, it is contrary to the 

industry's code and the commission deplore the publication of the so-called 

Camillagate tapes. We recognise, however, that unethically and illegally obtained 

material may still be published abroad and republished in Britain,” 

Rejecting the Calcutt proposals, the PCC nonetheless admitted “exceptional 

circumstances may arise which would justify the publication. For these reasons we 

think it is essential that there should be legislation defining the boundaries of the 

law.” 

The incident highlighted the apparent contempt with which Murdoch‟s newspapers in 

particular held any attempt by the British establishment to curtail the activities of the 

press. Brown also hinted at more sinister practices. He claimed that Robert Maxwell 

bugged his own staff and kept under lock and key the names and pictures of two 



Hackgate/mike jempson  Blame not/3 

senior Tory MPs who made use of the services of a Wigmore Street massage parlour 

but was happy to publish stories about the visits of showbiz celebrities and Major 

Tom Ferguson, father of the Duchess of York.  

 

The careers of several prominent members of the Conservative administration had 

been targeted by the press during the „Calcutt years‟ notably Secretary of State for 

National Heritage David Mellor who had warned that the press were “drinking in last 

chance saloon”. He resigned after several scandalous revelations about him were 

published. The sexual antics of Environment minister Tim Yeo and former Transport 

Minister Steven Norris were exposed soon after Calcutt‟s call for statutory regulation. 

In 1994 two parliamentary private secretaries Hartley Booth and David Ashby, 

Transport Minister the Earl of Caithness and Tory whip Michael Brown were forced 

out of office.  

 

However concerns about the power of the press had given cause for concern long 

before these latter day press barons held sway. A National Union of Journalists (NUJ) 

campaign for an investigation into how commercial pressures were driving news 

values once newspapers had been freed from wartime censorship and shortages of 

paper and ink, brought into being the first Royal Commission on the Press of 1947.  

 

The industry was slow to agree to its main proposal, the creation of a self-regulatory 

General Council of the Press (GCP) until statutory controls were imposed in the form 

of the Defamation Act 1952. Criticism about inaccurate or intrusive stories, mostly 

featuring Establishment figures and foreign dignitaries, had been largely ignored by 

the industry until tougher libel laws provided a wake up call. The GCP was set up in 



Hackgate/mike jempson  Blame not/4 

1953.  Following a second Royal Commission (1962) it would become the Press 

Council (PC), but in general the industry displayed a marked reluctance to comply 

with the recommendations of three separate Royal Commissions (the third came in 

1974). This may have been a signal to indicate a desire to remain independent of 

outside influences, but it was also seen as evidence that proprietors and some editors 

saw their papers as a law unto themselves. It is an interpretation that has held good to 

this day. 

 

The Press Council‟s first Declaration of Principle, in 1966, was that „no payment 

should be made for feature articles to persons engaged in crime or other notorious 

behaviour where the public interests does not warrant it‟. As veteran journalist Tom 

Bairstow recalls (Bairstow, 1984) this followed the discovery that a key prosecution 

witness in the Moors‟ Murder trial of Myra Hindley and Ian Brady had received 

payments from the press for information. Yet a decade later the Daily Telegraph was 

criticised for offering to double its fee for the memoirs of former Liberal MP Peter 

Bessell if Liberal party leader Jeremy Thorpe was found guilty of conspiracy to 

murder. Bessel was a prosecution witness at the 1979 trial.  

 

Four years after that the PC found the Daily Express, The Sun, The Daily Star, The 

People, the Mail on Sunday and the Daily Mail guilty of „gross misconduct‟ for 

making payments to members of the family of Peter Sutcliffe, the „Yorkshire Ripper‟.  

The PC had compiled a massive dossier of press misbehaviour, accusing newspapers 

of „callous harassment‟ of relatives of his victims to whom offers of „blood money‟ 

had been made. The Mail‟s then editor, recently knighted Sir David English who had 

refused to attend a hearing before the Press Council, claimed an offer of £90,000 to 



Hackgate/mike jempson  Blame not/5 

Sutcliffe‟s wife Sonja had just been a ploy to get her to talk. His paper had also tried 

to buy the story of a prostitute whom Sutcliffe was with at the time of his arrest, and 

the Mail on Sunday had done a deal with the Chief Constable of Yorkshire to publish 

his „Ripper File‟ when he retired.  

 

Sir David‟s response to the Council‟s ruling was robust: “This a most unfortunate 

decision by a body that should be devoting itself to protecting the freedom of the 

press. Newspapers, for all their faults, are guardians of the public interest,” he said 

dismissing the adjudication as “short-term, short-sighted and smug (proving) yet 

again that the Press Council does not truly understand the concept of a free press.” 

 

Almost thirty years later the journalism ethics charity PressWise (now MediaWise) 

had to alert the Press Complaints Commission (PCC) Chair that potential witnesses 

and relatives of victims in the Fred and Rose West murder trial were being similarly 

harassed and offered money for their stories.  Despite Lord Wakeham then warning 

all newspaper editors of the risks, at the subsequent trial of Rose West no fewer than 

19 people admitted to being party to financial deals with national papers.  

 

Around this time the Daily Mail and the Daily Mirror were criticised, respectively, 

for paying £300,000 for extracts from a book by gaoled Barings' rogue trader Nick 

Leeson and for offering cash to convicted fraudster Darius Guppy. By now Sir David 

English had become Chairman and Editor-in-chief of Associated Newspapers, and 

Chair of the Press Board of Finance (PressBof) Editors‟ Code Committee. On the 

morning he was called to account before the National Heritage Select Committee (27 

November 1996), Sir David announced a change to the Editors‟ Code outlawing such 



Hackgate/mike jempson  Blame not/6 

payments. However, he neglected to mention he had been one of the editors at fault 

when he dismissed this PC‟s earlier condemnation of the practice as “some grandiose 

announcement … around the time of the Ripper trial”. 

 

The „particularly unwarranted intrusion‟ into the lives of Sonja Sutcliffe and the 

mother of his last victim‟ also flew in the face of another Press Council Declaration of 

Principle, on privacy. In 1976 it had insisted that „the publication of information about 

the private life of individuals without their consent is only acceptable if there is a 

legitimate public interest over-riding the right of privacy, not merely a prurient or 

morbid curiosity.‟  Demonstrably this had had as little impact then as the new PCC 

would have when it replaced the PC in 1991. It was the industry‟s response to a fresh 

threat of statutory regulation following David Calcutt QC‟s investigation of press 

breaches of privacy. (Calcutt 1990). 

 

During the 1980s the excesses of the press had given rise to three, unsuccessful,  

Right of Reply Bills, sponsored by Labour MPs Frank Allaun, Ann Clwyd, and Tony 

Worthington) and a Privacy Bill tabled by Tory MP John Browne. All were 

unsuccessful but were indicative of growing public concern. Tabloid coverage had 

also claimed the life of talented young actor David Scarboro (Grange Hill, East 

Enders). He leapt to his death from Beachy Head in 1988 after the News of the World 

published a picture of the psychiatric hospital in which he was receiving treatment. He 

had been hounded by the tabloids over many months and begun libel actions against 

several for inaccurate and intrusive stories. After his suicide his parents left the UK in 

disgust. His brother Simon presented a moving account of his mistreatment by the 

press in a documentary (BBC 1988). 



Hackgate/mike jempson  Blame not/7 

 

The mother of the „Worst brat in Britain‟ (The Sun, July 1989), also quit the UK after 

failing in her initial efforts to obtain redress for a series of hurtful and inaccurate 

stories about her son whose behavioural problems had been caused by childhood 

illness. In 1991 he became the first child in the UK to win a libel action.  

 

The ineffectiveness of the Press Council had been most clearly demonstrated by its 

response to complaints that The Sun had fabricated an interview with the widow of a 

Falklands' War hero in 1982. The Daily Mirror (22 Oct 1982) accused its rival of 

publishing deliberate lies, and Maria McKay told The Observer she had never spoken 

to The Sun. The PC didn‟t contact her directly and dismissed this evidence as hearsay.  

(Robertson pp54-57, 1983) 

 

There was further public outrage in 1990 when it became clear that a Sunday Sport 

journalist had sneaked into the hospital where popular sit-com actor Gorden Kaye was 

recovering from brain surgery after a serious car accident, taken photographs and 

claimed to have interviewed him. To add insult to injury Kaye failed to win his court 

action for invasion of privacy.  

 

Evidence of the radical reform the PC went though under the chairmanship of Louis 

Blom Cooper QC who would later chair the journalism ethics charity MediaWise 

<www.mediawise.org,uk>, was its final act. It published an excoriating critique of 

coverage of the Strangeways prison riots of April 2000, when the press had fallen 



Hackgate/mike jempson  Blame not/8 

“into the serious ethical error of presenting speculation and unconfirmed reports as 

fact".(Blom-Cooper 1991)  

 

Newspapers had claimed that up to 20 prisoners had been murdered and others 

tortured or castrated during a stand-off that lasted for weeks. One Daily Mirror front 

page announced „Prison Mob 'Hang Cop'‟ (3 April 2000).  The PC report made clear 

that "many of the more gruesome events report in the press had not occurred – nobody 

had been systematically mutilated, there had been no castrations, no bodies had been 

chopped up and flushed in the sewers. Though there was inter-prisoner violence in the 

first hours of the riot, torture on the scale suggested by many of the early reports did 

not take place." 

 

This was an era when television in particular began to keep a watchful eye on such 

excesses, with programmes such „Hard News‟ or „Right of Reply‟ holding journalists 

to account.  „Hard News‟ went on air in April 1989 and won it a Royal Television 

Society award for its rigorous investigations into the truth behind intrusive and 

sensational headlines in the press. 

 

Its presenter, journalist Raymond Snoddy, would later write a challenging book about 

press standards and regulation (Snoddy, 1992). Its point was “a very simple one,” he 

wrote. “It is that all journalists, broadsheet no less than tabloid, have got to make the 

time to get off the treadmill of deadlines to think a little more about what they do, the 



Hackgate/mike jempson  Blame not/9 

effect it can have on their fellow citizens and the impact their work is having on the 

reputation of the press.‟ 

 

Snoddy‟s first two examples contrasted the resources of a media-savvy government 

minister  MP Peter Bottomley MP with those of a man devastated by the loss of his 

wife and two children in an accident in Greece. Both had received rough treatment by 

the press - Bottomley by the Mail on Sunday (Minister in Sex Case Row, 21 May 

1989), Tom Evans by the Daily Mirror (9 Aug 1989) which had distressingly 

misrepresented an interview he gave to an agency reporter while visiting his one 

surviving daughter in hospital. Evans eventually won an apology and was sent a 

cheque for £100 by way of compensation. Bottomley received substantial undisclosed 

damages in an out-of-court settlement, but no apology. It was a telling example of the 

inequities in the relationship between the press and its readers, whether well-

connected or not.  

 

His book came out as a second Calcutt enquiry got underway questioning whether the 

two year old PCC was sufficiently effective to preclude the necessity of statutory 

intervention.  Meanwhile Labour MP Clive Soley was making parliamentary history 

by setting up an all-party committee to hear evidence for and against his proposal for 

an Independent Press Authority to investigate complaints and defend press freedom. 

Soley‟s Freedom and Responsibility of the Press Bill did not make it onto the statute 

book but the essential idea is among these that have resurfaced for consideration by 

Lord Leveson. 

 

During the Soley hearings MPs heard traumatic stories of lives being ripped apart by 

unthinking, inaccurate or intrusive stories (Jempson, 1993), again highlighting the 



Hackgate/mike jempson  Blame not/10 

unequal battle ordinary people face when trying to set the record straight. Former 

royal maid Linda Townley and her brother spoke of the stress they had endured when 

she had been falsely accused (by the now defunct Today) of stealing love letters from 

Princess Anne, and how they had been pursued by the press pack even after she had 

cleared her name, A young couple told of the upset caused when the Daily Mirror 

misrepresented research findings giving them false hopes that their child might be 

cured of a debilitating illness. One witness, a journalist from Northern Ireland, had to 

give his evidence in camera because inaccurate reports in a „quality newspaper‟ that 

he was part of an alleged ANC/IRA plot to assassinate Margaret Thatcher had put his 

life in danger,  

 

Having documented the Hillsborough football stadium tragedy in 1989 when 96 

people lost their lives tragedy (Scraton, Jemphrey Coleman, 1995) criminologist 

Professor Phil Scraton told the Soley hearings about a journalist whose request for a 

photograph of a child killed at the stadium had been refused by the parents. He then 

went to the grandmother and told her he had a picture of the child dead but would 

prefer to use one of the boy alive. Both images were then published as „before‟ and 

„after‟ pictures. It was one example of a lengthy catalogue of insensitive, inaccurate 

and sensational stores.  some newspapers carried pictures of the dead and dying 

crushed against fencing. After The Sun claimed that Liverpool fans had urinated on 

the dying crowds, it saw its readership in Liverpool drop by up to 40% as the public 

responded to its crass and hurtful coverage. 

 

During the hearings, Quentin Davies MP asked Keith Parker of the Guild of British 

Newspaper Editors about “the great sensational stories of 1992 ….  the bugging of 

(government minister) Mellor‟s telephone conversations, the theft of the lawyer‟s 



Hackgate/mike jempson  Blame not/11 

letter relating to (the then Lib Dem leader Paddy) Ashdown‟s private life, and the 

purloining of photographs and the bugging of telephone conversations allegedly held 

by members do the Royal Family.” 

 

Were the methods used to obtain information for these stories “illegitimate?” hew 

anted to know. “Yes” replied Parker, although he could not be certain “that 

newspapers themselves were necessarily engaged in the activities”. Pressed on the 

point that newspapers “had rewarded financially those who were engaged in these 

illegitimate activities” Parker  admitted that this “could indeed be said to be an 

excess”. (Jempson 1993)  

 

It was such „excesses‟ that had given rise to the earlier the first Calcutt Report which 

in turn noted that “Similar concerns were examined by the (Younger) Committee on 

Privacy … which reported in July 1972”. Sir David Calcutt‟s review of self-regulation 

appeared just after the Soley hearings and was withering in its distain for the Press 

Complaints Commission. “Nothing that I have learnt about the press has led me to 

conclude that the press would now be willing to make, or would in fact make, the 

changes which would be needed,” he wrote. “I do not doubt that the commission 

commands the confidence of the industry, but it cannot, in my view, command the 

confidence of the public. The pressing social need which has to be addressed is 

protection against unjustifiable infringements by the press.' He wanted it replaced by a 

statutory tribunal, operating to a tough code and with power to impose fines, and 

initiate investigations, not unlike one of the proposals placed before Lord Leveson by 

the Co-ordinating Committee for Media Reform, a group of academics and media 

activists. 



Hackgate/mike jempson  Blame not/12 

 

As if to demonstrate distain for their critics no journalists turned up at the public 

meeting Clive Soley organised in the Grand Committee Room at Westminster to 

which he had invited the national press along with some 70 people who wanted to 

explain how they had been hurt and how things might be improved. Annoyed by what 

they saw as the arrogance or lack of comprehension among editors and journalists, the 

„victims of media abuse‟ who did turn up, spoke of the sense of isolation and 

powerlessness the overcame them when the inaccurate or intrusive stories were 

published. They recorded their displeasure at the non-appearance of the press by 

resolving to set up an organisation that would provide advice and support for 

complainants and challenge the media.   

 

Since then PressWise (which changed its name to MediaWise in 1995) has handled 

thousands of enquiries from individuals and groups about mistreatment by the press.  

 

They have included black and minority ethnic groups, gypsies and travellers, mental 

health service users, gays lesbians and transgender groups, single parents, surrogate 

mothers, young people, people with disabilities, asylum-seekers and refugees, victims 

of crime and families of prisoners. In short some of the most vulnerable groups in 

society have found that the popular press are more often their adversary rather than 

their friend. 

 

The tabloids turned Essene Rabbi Desiree Ntolo into a figure of fun, then derision. A 

former teacher from Cameroon she had built an oratory from mud in her back garden, 

only to be told by Redbridge Council that it required planning consent. Persuaded that 



Hackgate/mike jempson  Blame not/13 

publicity would help her cause she spoke to The Sun (Nice Hut With All Mud Cons‟), 

The Daily Star (Des Res is a Mud Hut in Dagenham) and the Daily Mail (Out in 

Dagenham). All these stories appeared on the same day (25 June 1992) but it was to 

be the start of a media assault on her dignity that lasted for months. One reporter she 

found climbing over her wall offered her money if he could pretend to have stayed in 

the building over night, but when she told a Daily Star reporter he should pay for 

wasting her time his paper ran with „Mud Hut Mum Begs For Cash‟.  

 

All of the stories misrepresented her, and none of the nationals recorded that that she 

later won her court battle with the council - but only after the oratory had been 

demolished. One of the most damaging examples of bad journalism came in an 

appalling piece by columnist Barbara Amiel (The Sunday Times 26 Mar 1993). 

Relying entirely on inaccurate information culled from cuttings she vilified Ms Ntolo, 

whom she didn‟t realise was a fellow Jew. Using highly pejorative language, she 

attacked „the madness of immigration without integration‟ under the headline „Here‟s 

Mud in Your Multicultural Eye‟ and suggested that the mother of six should leave 

England. The family received racist hate mail and death threats and her 12 year old 

son was attacked at school. She did not know about the PCC and never received 

redress for her ill-treament, survived to write her own story (Ntolo & Cohen 1994) 

and to help found PressWise. 

 

Her story was one of many that highlighted the practice of cheque-book journalism. 

Trading in stories has long been lucrative and journalist Christopher Browne claimed 

(Browne p.55 1996) that in 1994 The Sun alone was paying its agency and freelance 

journalists £8,million for stories and tips. Then an ex-directory phone number was 



Hackgate/mike jempson  Blame not/14 

worth £100, and informants included police officers, chauffeurs, taxi drivers, airport 

staff, bar staff and hairdressers. And if sufficient leads had not come in as deadlines 

approached at the Sunday Sport and Daily Sport, he claimed „the news editor 

sometime instructs six or seven reporters to go into a private room for the afternoon 

and concoct stories zany and outrageous enough to titillate their readers‟. 

 

The tabloids and so-called human interest magazines have been openly offering 

inducements for years. The lure of easy cash has persuaded many to sell tittle-tattle as 

well as hard factual information.   

 

Editors have often claimed that it is greed which fuels the trade. There was distressing 

evidence of this at the trial of two juveniles accused of the murder of 10 year old 

Damilola Taylor in 2002. The key prosecution witness, a 14 year old girl, demanded 

the £50,000 offered by a national newspaper to give evidence of what she had seen.  

 

But it is the newspapers that offer the lure, produce questionable contracts to obtain 

exclusive access and leave notes offering blank cheques for people‟s stories, Those 

despised for „kissing and selling‟ are often turn out to have been victims themselves. 

MediaWise has heard time after time from young women who have effectively been 

blackmailed into giving „their side of the story‟ or risk sensational exposure with no 

means redress after a third party had tipped off the press about their encounters with 

married or just famous people.  

 

MediaWise dealt with the case of a young woman who hoped to pay off her student 

debts by selling information about her encounter with a convicted rapist. Isolated with 



Hackgate/mike jempson  Blame not/15 

a friend in a London hotel by a tabloid her photo was taken before a lengthy „debrief‟ 

ensued. When she objected to posing on a bed in her underwear, the newspaper 

reneged on the agreed payment on the grounds that the story did not meet the terms of 

the entirely self-serving contract it had drafted.  

 

In another case a hard–up young couple who were offered money to strip for a 

visiting sheikh in his London hotel room found themselves at the centre of an 

elaborate trap set by the News of the World’s Mahzer Mahmood. The paper was trying 

to expose a solicitor whom it believed was running a sexual services scheme from his 

workplace. The couple were replied with drinks and handed drugs for the sheikh 

before being taken to his room in the Savoy. But the paper named the wrong law firm 

and had to publish a fulsome apology the following week and pay damages. 

Meanwhile the young couple were ostracised by their family at a time when the 

woman‟s mother was dying in hospital. Although they had committed no crime they 

received no apology and did even receive the promised fee. 

 

The PCC has always seemed strangely reluctant to investigate the methods used to 

obtain stories, perhaps relying too heavily upon assurances from editors that their staff 

would never misbehave in such wise. Often MediaWise has had calls from people 

besieged in their homes by „media scrums‟. They are always advised to try and keep 

their cool, since displays of fear - driving away at speed- or anger - threatening or 

actually striking out at photographers or reporters provide the new angle to the pack 

are waiting to seize upon. 

 



Hackgate/mike jempson  Blame not/16 

One teacher, who had in earlier days worked for an escort agency, described how a 

reporter had marched around her house calling out “Come on out, we know you‟re in 

there. We know you were a whore.” This was, of course, denied by the newspaper. 

 

A single parent who had left the police force after winning compensation three years 

earlier for what the Daily Mail had described as „a sustained campaign of harassment 

(by police colleagues) which undermined not only her professional confidence but 

also her health‟, was horrified to discover that two people had been peering into her 

house and asking questions of her neighbours. She had moved home for her own 

protection. The following week the Daily Mail identified its location and described 

her home as „tastefully decorated with old-style farm furniture and expensive 

ornaments‟. 

 

Although the Mail had earlier opined „She had every justification for taking her case 

to an industrial tribunal … which she had deservedly won,‟ like other papers it had 

always quoted a sum concocted by journalists after the hearing. Constrained by the 

terms of her settlement from revealing details of the award the woman felt helpless to 

challenge the frequent repetition of this exaggerated figure, which was now being 

used by the Mail along with some of the sexist jibes she had endured, as part of its 

campaign against „the compensation culture‟. The PCC wanted evidence that the 

incident had affected her health, and the Mail claimed „The public interest is plain‟ in 

justification of its repeated references to her. 

 

Other complainants had also been asked to reveal medical or even police records to 

the PCC with no guarantee that they would not be seen by the newspapers which had 



Hackgate/mike jempson  Blame not/17 

made inaccurate or intrusive claims. Some even suggested that the PCC was being 

used as a backdoor means of confirming what was only suspected, or of legitimising 

information which had been illicitly obtained. 

 

Another woman called MediaWise from her bedroom where she had taken refuge 

after being told by a neighbour that two men were skulking around her isolated house, 

and peering through her downstairs windows. She had earlier refused to talk to a 

reporter and photographer from the Daily Mail. MediaWise called the news desk to 

insist that the men be called off, Despite denials of their presence they withdrew 

shortly afterwards. This woman, who had been trying to expose sharp practices by a 

mortgage company, and had become terrified when she realised that someone was 

accessing her telephone records illicitly. This was before mobile phones had become 

ubiquitous. She had been hounded by a man claiming to be a journalist but whom she 

suspected of being a private investigator. Years later the revelations of the 

Information Commissioner (Thomas 2006) confirmed what so many MediaWise 

clients had always suspected, that newspapers routinely hired investigators to collect 

data which staff could not readily access. 

 

Their other sources are the news agencies and freelances who provide an ever more 

essential information gathering service as the number of staff journalists has reduced 

over the years. Their earning capacity depend upon adding value to stories which may 

arise from court cases or local news outlets, and to provide local background for 

national stories. This is one of the significant structural issues, along with „citizen 

journalism‟, blogging and Twitter which will continue to have an impact upon 

newsgathering techniques and media standards. 



Hackgate/mike jempson  Blame not/18 

 

Two European Commission funded projects are currently investigating what all this 

might mean in terms of both policy and practice (<www.mediaact.eu> and 

<http://www.mediadem.eliamep.gr/>). The new PCC Chair Lord Hunt already 

believes he has got the measure of the task in his reform proposals to persuade 

bloggers to register and adopt a standards „kitemark‟. However it remains one of the 

greatest challenges both to regulators and to the Leveson Inquiry.  

 

Hackgate and the forensic investigation of stories and information gathering 

techniques that the inquiry has brought on, may have opened up UK journalism to 

unfamiliar scrutiny but that will do little to resolve the problem of unethical behaviour 

when the pressure for stories that will sell is more likely to increase than decrease if 

newspapers and magazines are to survive.  All of the cases quoted here occurred long 

before the News of the World royal editor Clive Goodman was jailed for using phone 

intercepts. Opportunities to gain private information about people have since 

increased exponentially as access to the internet has spread and social networks have 

encouraged the sharing of intimacies.   

Three months after the Scottish Sunday Express published its disgraceful 

‘Anniversary Shame of Dunblane Survivors‟ (8 March 2009), the PCC announced 

that the paper had made a “serious error of judgement", since the young people whose 

Facebook pages had been trawled for evidence of their life styles “were not public 

figures in any meaningful sense, and ... had done nothing to warrant media scrutiny”. 

By then the paper had already removed the offending article from its website and 

http://www.mediaact.eu/


Hackgate/mike jempson  Blame not/19 

published an apology, in response to an online petition which attracted
 
11,186 

signatures. 

It may well be that in future those subjected to unwarranted harassment by the media 

will begin to more effectively use the internet to set the record straight, or get their 

own back, as an alternative to approaching the regulator. When Bob and Sue Firth 

exacted revenge on News of the World reporter Neville Thurlbeck by posting on the 

internet a video of him in the nude and evidently not „making his excuses and leaving‟ 

while visiting their naturist bed and breakfast in 1998. His employers were quick to 

shut down the site and visited the couple to find out how best to resolve matters. The 

Scientologists tried a similar technique by filming John Sweeney while he put 

together a Panorama programme about them. Ahead of the BBC broadcast in May 

2007 they posted on YouTube a sequence of him losing his cool. It is unlikely that 

many others will  emulate this approach to keeping journalism in order, but such 

examples and the evidence assembled by Leveson serve as a warning that the „good 

old bad old days‟ are over.  

 

The journalism of the future will not be in the hands of a select band of hacks who 

consider themselves the gatekeepers of public taste and morals, free to operate as they 

please. It will be subject to constant scrutiny and open to a far wider range of 

participants – and best of all it should be fertile ground for high quality investigative 

reporting which recognises people rights, considers consequences, and expects public 

servants and power elites to operate as ethically as the media professionals will now 

be expected to behave. 

 



Hackgate/mike jempson  Blame not/20 

Mike Jempson was a co-founder of PressWise (now MediaWise 

<www.mediawise.org.uk ) and is now its Honorary Director. He has some 40 years 

experience as a journalist in newspapers, radio, TV, public relations and in 

parliament. He has devised and delivered training programmes in more than 45 

countries, working with UN agencies, the International Federation of Journalists, 

Media Diversity Institute, IREX, the OSCE and the British Council. He has been 

Visiting Professor in Media Ethics at the University of Lincoln (UK) since 2006, and 

a Senior Lecturer in Journalism at the University of the West of England since 2007. 

He is Vice Chair of the NUJ Ethics Committee, the longest serving member of the 

Campaign for Press & Broadcasting Freedom, and is leading the UK end of an 

international research project on  media accountability systems <www.mediaact.eu>. 

 

 Wayne Powell MA is history graduate from the university of the West of 

England  has been handling administrative and research duties MediaWise for 

almost a decade. He is a Research Assistant on the 11 nation EU-funded 

Media Accountability and Transparency Project <www.mediaact.eu> on 

which UWE is leading for the UK. 

 

 

https://owa.uwe.ac.uk/OWA/redir.aspx?C=b733a26bcd3b4d0f9bacab241bb572ff&URL=http%3a%2f%2fwww.mediawise.org.uk
http://www.mediaact.eu/


Hackgate/mike jempson  Blame not/21 

Books & Reports 

 

 Bairstow, Tom (1984) Fourth Rate Estate, London, Comedia  

 Blom-Cooper, Louis (1991 Press at the prison gates: report of the inquiry by 

the Press Council into press coverage of the Strangeways Prison riot and related 

matters London, The Press Council 1991  

 Brown, Gerry (1995) Exposed! Sensational true story of Fleet Street reporter 

London Virgin Books 

 Browne, Christopher (1996) The Prying Game: The sex, sleaze and scandals 

of Fleet Street and the media mafia London, Robson Books 

 Calcutt QC, David (1990) Report of the Committee on Privacy and Related 

Matters, Home Office, London HMSO Cm 1102, ISBN 0 10 111022 7 

 Calcutt QC, Sir David (1993) Review of Press Self-Regulation London HMSO 

Cm 2135 

 Chippindale, Peter & Horrie, Chris (1992), Stick it up your Punter; the rise 

and fall of the Sun London, Mandarin 

 Cookson, Richard & Jempson, Mike (2004) Satisfaction Guaranteed? Press 

complaints systems under scrutiny Bristol, MediaWise  

 Cookson, Richard & Jempson, Mike (2005) The RAM Report: Campaigning 

for fair and accurate coverage of refugees and asylum seekers Bristol, MediaWise: 

 Hooper, David Public Scandal, Odium and Contempt Coronet 1986 

 Jempson, Mike (1993) Freedom and Responsibility of the Press: Report of 

special parliamentary hearings Bristol, Crantock 

 Ntolo, Desiree & Cohen, Phil (1994) The Sacred and the Profane London, 

UEL/NEU ISBN 1 874210 35 7 



Hackgate/mike jempson  Blame not/22 

 Robertson, Geoffrey (1983) People Against the Press: An Enquiry into the 

Press Council London, Quartet 

 Scraton, Phil, Jemphrey, Ann, Coleman Sheila (1995) No Last Rights: The 

denial of justice and the promotion of myth in the aftermath of the Hillsborough 

disaster Liverpool City Council 

 Snoddy, Raymond (1993) The Good, the Bad and the Unacceptable: The hard 

news about the British Press London, Faber & Faber 

 Thomas, Richard (2006) What price privacy? and 'What price privacy now?' 

London, HMSO 

 Younger, Sir Kenneth  (1992) Report of the Committee on Privacy, HMSO, 

Cmd 5012 

 

Chapter 

 Jempson, Mike And the consequence was… Berry, David (2000) Ethics and 

Media Culture: Practices and representations Oxford, Focal Press, pp.278-296 

Website references 

 My Brother, David can be seen at  

http://www.youtube.com/watch?v=QBnCNlWS88Q&feature=player_embedded 

Accessed 13 Dec 2011-12-14 

 

 Among the many website offering to buy or sell stories, accessed on 15 Dec 

2011: 

www.featureworld.co.uk/sellyourstory.html 

www.cashforstories.com 

www.cash4yourstory.co.uk/ 

http://www.youtube.com/watch?v=QBnCNlWS88Q&feature=player_embedded
http://www.featureworld.co.uk/sellyourstory.html
http://www.cashforstories.com/
http://www.cash4yourstory.co.uk/


Hackgate/mike jempson  Blame not/23 

www.famousfeatures.co.uk/sell_story 

www.featureworld.co.uk/sellyourstory.html 

www.firstfeatures.co.uk/ 

www.frontpageagency.co.uk/SellStories 

www.mirror.co.uk/sell-your-story/ 

www.moneyforyourstory.com 

www.nationalstoryseller.co.uk/ 

www.photo-features.co.uk 

www.sell-my-story.co.uk 

www.sellyourstorynow.co.uk/ 

www.sellusyourstory.com/ 

www.takeabreak.co.uk/send-us-your-story 

www.talktothepress.co.uk 

www.thesun.co.uk/.../sell_your_story/ 

www.takeabreak.co.uk/send-us-your-story 

 Henke, David (accessed 15 Dec 2011) 

http://www.exaronews.com/articles/4198/hunt-plans-to-replace-pcc-with-new-

press-regulator 

 John Sweeney loses it (accessed 16 Dec 2011)  

http://www.youtube.com/watch?v=hxqR5NPhtLI 

http://www.famousfeatures.co.uk/sell_story
http://www.featureworld.co.uk/sellyourstory.html
http://www.firstfeatures.co.uk/
http://www.frontpageagency.co.uk/SellStories
http://www.mirror.co.uk/sell-your-story/
http://www.mirror.co.uk/sell-your-story/
http://www.mirror.co.uk/sell-your-story/
http://www.moneyforyourstory.com/
http://www.nationalstoryseller.co.uk/
http://www.photo-features.co.uk/
http://www.sell-my-story.co.uk/
http://www.sellyourstorynow.co.uk/
http://www.sellusyourstory.com/
http://www.takeabreak.co.uk/send-us-your-story
http://www.talktothepress.co.uk/
http://www.thesun.co.uk/.../sell_your_story/
http://www.takeabreak.co.uk/send-us-your-story
http://www.exaronews.com/articles/4198/hunt-plans-to-replace-pcc-with-new-press-regulator
http://www.exaronews.com/articles/4198/hunt-plans-to-replace-pcc-with-new-press-regulator
http://www.youtube.com/watch?v=hxqR5NPhtLI

